«Хочемо, щоб цей проєкт був як комп’ютерна гра». Як ЛУН і UNITED24 збирають мільйони на відбудову житла завдяки технологіям

У січні 2023-го фандрейзингова платформа UNITED24 запустила новий напрям — «Відбудова України». Його мета — зібрати кошти на відновлення 18 будинків у Київський області, які постраждали від обстрілів.

Оскільки гроші на проєкт збирають за кордоном, потрібно було реалізувати його нестандартно, аби вразити іноземців, а не просто просити донати. Такий спосіб знайшли у співпраці з ЛУН — донори можуть в інтерактивному форматі переглядати будинки, порівнювати, якими вони були і якими стали завдяки зібраним грошам, і стежити за реконструкцією онлайн. У планах — зробити так, щоб по таких будинках можна було «гуляти», наче у грі.

DOU поспілкувався з Денисом Суділковським, Chief Marketing Officer у ЛУН, про те, як реалізовували проєкт, які виклики стояли перед командою і чому до збору варто підходити з точки зору мейнстриму.

Фото команди проєкту, Денис — з ноутбуком

«Хотіли показати іноземцям житло, яке потребує відбудови, в інтерактивному форматі». Як з’явився проєкт з відбудови України

United24 — це фандрайзингова платформа, що залучає кошти іноземців на потреби України. Його ідея в тому, аби зібрані гроші в Україні йшли на воєнні потреби, а ті, що зібрали поза її межами, на розв’язання інших актуальних проблем. З-поміж усіх напрямів (оборона, медична допомога, освіта і наука тощо) є, зокрема, напрямок відбудови країни. Він об’єднує низку проєктів та ініціатив, одна з яких пов’язана з відбудовою житлових будинків у Київській області.

Держава відібрала 18 багатоквартирних будинків на Київщині, які потрібно відновити після обстрілів (будівлі для відбудови обирала спеціальна міжвідомча комісія; за кошти, зібрані через UNITED24, вирішили відновлювати спершу багатоквартирні будинки, які були частково пошкоджені, щоб більше людей якомога скоріше повернулися додому. Йдеться про об’єкти в Ірпені, Бородянці, Гостомелі, а також у селах Бузове та Мила Дмитрівської територіальної громади, — ред.). Але постало питання, як збирати на це гроші? У світі люди втомилися від теми війни, від поганих новин. Вони хочуть жити своїм спокійним, мирним європейським, американським, австралійським (ну й так далі) життям. Тож не дивно, що такі ініціативи, як UNITED24, щоб зібрати кошти, не тиснуть на жалість і не ходять з протягнутою рукою, мовляв, допоможіть бідним українцям. Вони пропонують те, що може зацікавити іноземця, тобто показують, дають щось за донат.

Під час обговорення у представників фандрайзингової платформи UNITED24 виникла ідея — показати житло, яке потребує відбудови, в інтерактивному форматі. Тож координаторка проєкту Ярослава Гресь звернулася до ЛУН з питанням: чим ми можемо допомогти в реалізації задуманого.

Чому звернулися саме до нас? Практично випадковість, так зорі зійшлися [сміється]. Насправді ЛУН вже 15 років спеціалізується на нерухомості, а останні 10 — допомагає обирати житло у ще не зведених будинках. Тобто ми оцифровуємо реальність і домальовуємо те, чого не існує. Наприклад, забудовник планує будівництво. На старті він продає навіть не метри квадратні площі — він продає кубометри у небі. Зацікавлені покупці можуть спиратися лише на візуалізацію.

Однак ми завдяки технологіям візуалізуємо у 3D, який вигляд матиме житло в майбутньому. Людина одразу може «погуляти» по майбутній квартирі онлайн, «подивитися» з вікна, яким буде краєвид. Крім того, у нас є власні запатентовані технології моніторингу будівництва. Це мобільний застосунок, котрий допомагає фотографу знімати з одного й того самого місця в одному й тому самому ракурсі. Це нетривіальне завдання на будівництві, бо там, де ви стоїте сьогодні, може бути бетонна купа, а через місяць — вже дорога чи місце під посадження дерева. Система допомагає фіксувати ракурси для моніторингу як «завдання для фотокореспондента», щоб відстежити зведення будинку протягом двох-трьох років, готуючи «таймлайн з фотографій».

З цим спеціальним софтом наші фотокореспонденти з місяця в місяць фотографують процес зведення будинку з однієї точки, щоб бачити прогрес. Відповідно людина, навіть лежачи на дивані, може поглянути, чи є рух. І цей use case — коли ти вдома дивишся на інші будинки — ми спробували перенести на платформу UNITED24.

У презентації буквально на 15 слайдів ми розповіли, що вміємо, які інструменти доповненої реальності маємо, як використовуємо дрони та що можемо оцифрувати. Тобто як пазл ми зібрали технології, що дозволять іноземцям, які втомилися від війни, звернути увагу на цю тему та отримати новий досвід. Все для того, щоб у підсумку підготувати 3D-реконструкцію зруйнованого житла — оцифрувати будинок і зробити так, аби його можна було переглянути на сайті UNITED24 з усіх боків, без додаткових плагінів і навіть на старенькому смартфоні з поганим інтернетом.

Друга складова завдання — подбати про моніторинг відбудови, щоб міжнародні донори були переконані — процес триває. Щоб вони, наприклад, бачили: взимку на будинку не було шматка стіни чи даху, а за пів року, на гроші, що зібрали, це відремонтували.

Окрім ЛУН, до проєкту долучають амбасадорів, які опікуються конкретним будинком. Вони можуть давати частину коштів, а можуть забезпечувати інформаційну підтримку. З-поміж них модний дім Balenciaga, що дуже круто і зрозуміло іноземцям, боксер Олександр Усик, канадська акторка Кетрін Винник та інші.

«Довелося жонглювати трьома змінними, щоби провести зйомки». Про польоти дронами над зруйнованими будинками під час війни та технічні виклики

Працювати над проєктом безпосередньо на локаціях ми почали наприкінці лютого 2023-го — дали пілоту завдання, і він знімав будинки на кілька дронів до весни. Аби все вдалося, треба було врахувати три фактори. Перший — підгадати момент, коли немає повітряних тривог, адже в цей час літати дроном не можна. Другий — домовитися з місцевими ТрО, щоб вони ненароком не збили дрони (цю частину на себе взяли представники UNITED24). І третій — дочекатися, коли буде прийнятна погода (у дощ чи великий снігопад не можна піднімати дрон у повітря).

Жонглюючи трьома змінними, ми підгадували дату й час та їхали на локацію. Найскладніші зйомки проводили при мінус 20. Але дрони у нас хороші (як-от Phantom 4, наприклад), тому 30–40 хвилин політати можна було без проблем навіть за таких умов.

Чому взагалі потрібні були дрони? Нам було важливо зняти будинок з різних ракурсів, зокрема й особливо — згори, через специфіку руйнування. Якщо знімати лише знизу, буде видно, що вікна вибиті, стіни подряпані, десь вдасться зафіксувати сліди пожежі, однак все це не покаже справжніх наслідків атаки росіян. Величезна кількість будинків була побита боєприпасами саме згори, тож зйомка з дрона засвідчила, наскільки зруйновані дахи, де немає перекриття тощо. Ми одразу обговорили з UNITED24, що маємо показати все так, як є насправді: не применшувати, але й не перебільшувати масштаби руйнувань.

Попри те, що ми постійно знімаємо будинки, у проєкті був незвичний момент. Коли йдеться про новобудову, зрозуміло, з яких ракурсів її знімати, щоб відстежувати прогрес будівництва. А от з погляду реконструкції — це складніше, бо ми не знали, з якого боку починатимуть ремонтні роботи. Тому довелося робити більшу кількість кадрів з більшої кількості ракурсів, щоби фіксувати відбудову коректно.

Також біля об’єктів встановили камери, через які на сайті можна спостерігати за будинком. Цим займалися UNITED24. І цей процес був окремим викликом, бо потрібно було підібрати ракурс, за якого б не було видно те, чого показувати не слід. Адже десь військові/техніка, наприклад, можуть переміщатися, десь щось може стояти стаціонарно. Але і це врешті вдалося реалізувати, тому, поки в Україні є електроенергія, можна переглядати записи з камер поруч з об’єктами.

Після того як зібрали всі фото й відео, до роботи взялися наші 3D-художники. З одного боку, можна було обійтися без них. Тобто просто облетіти територію дроном, взяти фото й «згодувати» їх коробковим рішенням чи онлайн-сервісам, які б зробили з цього цифрову модель і показали, як все може виглядати після реконструкції. Але така модель важить 300–500 Мб. Це не те, що потягне повільний європейський інтернет.

Тому ми передали все відзняте саме людям. Спеціалісти відтворювали будинок у примітивах — менш складних геометричних формах. Однак завдяки текстуруванню в результаті будинок все одно виглядав як справжній. Такий підхід класний тому, що фінальний файл важить не 500, а 15 Мб — це те, що точно завантажиться навіть на старому телефоні з поганим інтернетом.






Технічно наша команда знала, що робити, тож ми не відчували жодних проблем. Але психологічний нюанс був найскладнішим у роботі. Фотохудожники й пілоти дронів з нашої команди могли роками працювати над сучасними новобудовами, тобто люди були занурені в атмосферу майбутнього життя, планів, позитивних змін. А тут — геть інша історія, адже вони мали відтворити кожен шрам, що залишився на будинку. Це неабияк важко психологічно, бо доводилося проживати те, що трапилося через війну.

Коли ти 30 хвилин літаєш дроном, так чи інакше вийдуть мешканці й поставлять питання. Бо дрони сьогодні не асоціюються з чимось хорошим. І в усіх людей дуже просте прохання — допомогти відновити житло, адже побачити будинок, де замість скла у вікнах були дошки — не рідкість.

Не скажу, що люди нас зустрічали позитивно чи негативно. Радше — вкрай обережно. У певному сенсі частина мешканців раділа проєкту, бо на них звернули увагу. А якщо звернули увагу — це гарний сигнал, адже, ймовірно, щось зсунеться з мертвої точки. З іншого боку, для декого це було емоційно важко, бо ці люди — безпосередньо ті, хто пережив жахіття.

«Я свідомо не рахую, скільки часу відбирає проєкт». Про часозатрати на волонтерство і результати

Кістяк команди ЛУН, яка працює над проєктом з відбудови — 5–10 людей (фотокореспонденти не входять у цю кількість). Кількість варіюється, залежно від потреб. Наприклад, ми долучали нашого фронтенд-розробника, аби він допоміг з Mapbox, на якому реалізована 3D-карта — UNITED24 мали певні питання. Спеціаліст поділився експертизою та нашими напрацюваннями, і тепер все працює плавно, швидко й красиво. Оскільки це проєкт заради спільної мети, долучаються ті, хто потрібен.

Було б доцільно порахувати, скільки проєкт відбирає часу, але я свідомо не роблю цього, щоб не переводити волонтерство у категорію витрат. Втім точно знаю, що часозатрати на нього нелінійні. Наприклад, на те, щоб відмалювати 18 будинків у парт-тайм форматі художники витратили 2–2,5 місяці. В певні дні вони приділяли цьому весь робочий час, інколи — 50%.

Насправді драйв і темп, котрий задає Ярослава Гресь, високий і подекуди навіть дивував нас. Приємно дивував. Хоча це відрізняється від того, як звикли працювати ми. Вона постійно наголошувала, що треба швидше, що це — не єдине, чим можна допомогти Україні, і що швидше ми впораємося з цим, то швидше зможемо взятися до розв’язання наступної проблеми.

Ми змогли підлаштуватися під запит роботи у високому темпі, бо для нас це не було з розряду R&D. Це було просто D [усміхається]. Нам не потрібно було витрачати час на дослідження — треба було гарно зробити те, що ми робимо, просто в новому контексті.

Фото будинку до і в процесі реконструкції

Наразі проєкт з відбудови дав результат. З 18 будинків залишилося зібрати кошти лише на п’ять. Бракує близько 28 млн грн, щоб закрити збір (з 719 млн грн, які були потрібні загалом — ред.). Тому, якщо хтось із читачів працює в іноземній компанії, покажіть цей текст колегам — на сайті UNITED24 можна задонатити з будь-якої картки світу [усміхається]. Дуже хочемо до морозів усе завершити.

До речі, деякі відновлені будинки мають кращий вигляд, ніж до війни. Тепер їх спеціально утеплюють, роблять хороші засклені балкони, щоби не було втрат тепла. Тобто маємо сучасну європейську забудову з гарним екстер’єром, в якій, думаю, мешкати буде комфортніше, ніж раніше. Прикро, що це сталося такою ціною.






«У планах ми впираємося у спроможності технологій». Про обмеження, що наразі не дають змоги реалізувати проєкт мрії

У співпраці в межах проєкту з відбудови ми як олімпійці: треба вище, швидше, сильніше [усміхається]. Нам є що ще запропонувати UNITED24 та іноземним донорам. Якщо вдасться залучити нові об’єкти, ми працюватимемо вже з розумінням специфіки і зможемо зробити навіть краще, ніж зараз. Наш набір технологій розвивається: кожні пів року з’являється щось нове. Наприклад, тепер зможемо створювати контент для AR, бо мобільні ОС роблять на це більшу ставку в нових версіях.

Мені хотілося б, щоб цей проєкт був як комп’ютерна гра — щоб ми давали людині можливість зануритися у ці будівлі та життя в них. Щоб це не було просто у форматі Google Street View, а так, щоб можна було зайти, куди хочеш, торкнутися, чого хочеш, відчути будівлю. Наскільки реально втілити такий задум? Це особистий виклик. Зрештою проблема в цьому разі не в ЛУН, і не в UNITED24, а в технологіях.

Щоб запустити й переглядати оцифрованого двійника Києва, якого ми маємо, потрібне потужне «залізо». Тому наразі, якщо ми хочемо показати це масовій аудиторії, маємо враховувати можливості вебу, технологій, спроможностей більш-менш сучасних браузерів. UNITED24 борються за кожен долар, а ми його втратимо, бо технологія передбачає, що телефон для перегляду зображень має бути останньої моделі? Це неправильно. І, на жаль, ми не можемо всім видати потужні ігрові комп’ютери чи окуляри доповненої реальності, щоб показати, на що ми здатні насправді. Однак ця проблема актуальна не лише в межах проєкту. Вона актуальна й для ЛУН. Тому всіма напрацюваннями, знахідками, які в нас будуть, ми будемо ділитися з UNITED24.

Якщо у когось є ідеї, як ще використати терабайти фото й відео, які ми відзняли, радо поділимося. Культурна сфера, дослідницька — без проблем. Для нас це не має комерційної вигоди. Сенс того, чим ми займаємося, дуже простий — прагнення допомогти Україні. І якщо хтось знайде ще один спосіб, як це зробити, ми охоче приєднаємося. Просто треба робити мейнстримні речі, які будуть зрозумілі й доступні широкому колу людей.

Та головне, що ми вже не ходимо з протягнутою рукою й не просимо грошей в іноземців. Ми доносимо бодай частинку правди й даємо їм унікальний досвід, додатково демонструючи, з якими технологіями вміють працювати українці.

Дивіться також лекцію Дениса Суділковського про роботу з AI, записану на офлайн-зустрічі DOU. Більше технічного контенту — на YouTube-каналі DOU Tech.

Похожие статьи:
Керівник EPAM Україна Степан Мітіш в інтервʼю для видання Speka пояснив, чому компанія не використовує гіг-контракти і якому типу трудових...
В выпуске: 10 заповедей iOS-разработки, книга по SwiftUI, план на Swift 6, памятка по работе с форматтерами, много библиотек и немного про...
231-й выпуск подкаста «Откровенно про IT карьеризм». В подкасте пойдет речь о подкастинге, науке...
IT Education Center объявляет набор на курсы по Администрированию Linux «Средний уровень». Старт...
У Вашей профессии нет перспектив, и Вы хотите изменить свою жизнь, перейдя в IT-сферу?...
Яндекс.Метрика