«Здається, я живу не в Швеції, а в Spotify»: історія про комфортний релокейт

Сьогодні Роксолана Косів — iOS-розробниця в стокгольмському офісі Spotify, а почалося все з природничо-математичного ліцею в місті Долина Івано-Франківської області. Саме там дівчина потрапила до середовища, яке давало стимул сумлінно вчитися. Тоді її життя почало обертатися навколо математики й англійської мови. З легкої подачі тата-програміста вирішила пов’язати майбутнє з програмуванням та обрала нову на той час спеціальність «Програмна інженерія» у Львівській політехніці.

Робота в IT замість Work&Travel

Літо 2013-го, після свого третього курсу, дівчина планувала провести за програмою Work & Travel в Америці, але відмова у візі спонукала зайнятися чимось в Україні. Знайти роботу, наприклад. Шлях до розробки під iOS розпочався з вакансії Android-розробниці (стажиста) у компанії Remit. На співбесіді Роксолані сказали, що Android вона не знає, але запропонували вчити iOS. І вона погодилася, бо, за її словами, це єдине, що могла відповісти студентка третього курсу. Remit — це шведсько-українська компанія, де після стажування Роксолані запропонували роботу. Працюючи там майже два роки, дівчина їздила в бізнес-поїздки, тому ще тоді змогла познайомитися зі Стокгольмом.

Потім працювала в стартап-студії, а відтак — Mac-розробницею в N-iX. І хоч раніше Роксолана не мала досвіду в Mac-розробці, дівчину підкупив бренд компанії, адже, за відгуками працівників, це хороше місце для роботи. Після чотирьох років, розробляючи продукти під iOS і Mac, Роксолана зрозуміла, що мобільна розробка лежить ближче до душі. Крім того, з’явилося бажання працювати не підрядником, а безпосередньо з продуктом і впливати на те, що отримує кінцевий споживач. В Україні часто трапляється, що ті, кому набридла робота в аутсорсі, знаходять замовників і створюють власні маленькі компанії, де продовжують робити те саме. Роксолана також розглядала варіанти роботи в продуктовій компанії в Україні. Ті компанії, які їй імпонували, були в Києві, а переїжджати до столиці дівчина не хотіла. Та й швидко з’явилася можливість працювати віддалено.

Замовником став ресторатор із Франції. Саме ця робота дала змогу експериментувати. Дівчина багато читала, проходила курси на Udemy, стежила за новинами iOS-розробників на Medium і могла впроваджувати вирішення, які вважала доцільними. А в лютому 2018-го розпочалася історія Spotify.

Про Spotify

Spotify — це саме той улюблений багатьма сервіс, який уможливлює слухати музику й подкасти легально. Це саме той сервіс, який досі офіційно недоступний в Україні, хоча його й засновано 2006 року (тут, до речі, можна проголосувати за ідею запуску Spotify у нашій країні). 4165 людей у 18 офісах у всьому світі працюють для забезпечення роботи й розвитку сервісу, аби 200 мільйонів людей у 78 країнах мали безперервний доступ до 40 мільйонів аудіозаписів.

Роксолана не планувала працювати в Spotify, точніше не шукала роботу саме там навмисне. Її самі знайшли, і доволі стандартно — через LinkedIn. «Тобі цікаво пройти співбесіду?» — запитала рекрутерка. Звісно, що дівчині було цікаво. Переїжджати з України не планувала, бо й у Львові їй було класно (не дарма його визнали найкомфортнішим серед українських міст). Але коли з’явилася можливість, то чому б не спробувати? Пройти співбесіду заради самої співбесіди в цій компаній — це вже крутий досвід.

Співбесіди

Отож спочатку три онлайн-інтерв’ю: з HR, технічне й культурне. Під час першої розмови, окрім загальних запитань, потрібно взяти участь у технічній вікторині, з варіантами відповідей «так» і «ні». Запитання стосувалися як загалом програмування, так і безпосередньо напряму iOS. Результат quiz’у — це і є допуск (чи недопуск) до наступного інтерв’ю, якого Роксолана боялася найбільше.

Другий етап — технічна співбесіда. Тут варто бути готовим і до теоретичних запитань, і до практичної частини. У Spotify — online coding. Роксолані довелося поділитися своїм екраном, пояснювати й коментувати, що та чому вона використовує для виконання завдання. Це інтерв’ю тривало майже півтори години.

Третій дзвінок — найважливіший — це культурне інтерв’ю з менеджером. Запитання варіюються від «Твоя найбільша поразка й урок, який з неї винесено» до «Твоє ставлення до інклюзії й культурної різноманітності». Мета цієї розмови — визначити, наскільки кандидат good fit. Навіть якщо в людини відмінні технічні навички, упередженість чи стереотипи щодо інших — прямий шлях до відмови.

Далі — onsite-співбесіда (або цілий день співбесід). Роксолана проходила інтерв’ю в головному офісі в Стокгольмі, їй оплатили дорогу й два дні перебування в місті. Три співбесіди й обід з потенційними співробітниками забирають увесь день. Перша співбесіда знову була культурною. Потім Роксолана проходила тестування на System Design, де потрібно було скласти архітектуру роботи програми, намалювати на дошці й пояснити свої рішення. Обід — це теж своєрідна співбесіда, адже після нього також дають зворотний зв’язок: наскільки людина комунікабельна та як поводиться в компанії.

Останнє інтерв’ю — Show and Tell. Його проводила iOS-програмістка Таня з Києва, яка привіталася українською (у Spotify багато дівчат-програмістів :)). Після дня співбесід це було найкраще, що можна було почути :) Тут показували свої проекти та їхні source code. Роксолана готувалася до цього й багато рефакторила, але однаково були місця, які хотілося покращити. Про це треба чесно й відверто говорити. Цей етап ще раз доводить, що, окрім основної роботи, варто мати власні pet-проекти (оскільки більшість проектів на компанію захищено договорами про нерозголошення).

Процес проходження співбесід тривав орієнтовно два місяці. До слова, попередньо невідомо, у який відділ чи на який із продуктів компанії візьмуть на роботу. Це визначають за результатами зворотного зв’язку. Job offer надіслали за два тижні після останньої співбесіди. Коли Роксолана отримала offer, то довго не думала, бо такі можливості трапляються не часто! Хоча дівчина знає багато людей, які навіть після успішного проходження всіх етапів співбесід відмовилися від переїзду й роботи.

Документи й переїзд

Spotify піклується про комфорт своїх працівників. Коли кандидат погоджується на роботу, за ним закріплюють двох менеджерів. Один займається документами, а інший шукає помешкання (компанія не оплачує житло, а лише допомагає знайти найоптимальніший варіант) і все, що потрібно для переїзду. Роксолана працює у Швеції за робочою візою: аби її оформити, потрібно було поїхати до посольства в Києві. Людям, які живуть не в столиці, варто мати на увазі, що графік подання документів і видавання паспортів доволі незручний, тому доведеться витратити певний час. Окрім отримання візи, потрібно було ще закрити ФОП в Україні (за інших обставин довелося б сплачувати податки й в Україні, і у Швеції). Увесь процес затягнувся ще на два місяці.

Кожному працівникові, який приїжджає з іншої країни, дають relocation package. Сюди входять оплата квитків, relocation allowance, шведський ID, допомога з відкриттям рахунку в банку. Релокейт-пакет охоплює також переїзд для сім’ї. Якби хтось хотів привезти із собою меблі, то їхнє перевезення теж би оплатили :)

Tyresta — національний парк біля Стокгольма

Корпоративна культура: ти маєш вплив

То чим відрізняється робота в аутсорс-компанії від роботи в продуктовій? «Усім!» — каже Роксолана. Spotify — це 100% agile-компанія. Команди маленькі й автономні, зазвичай не більш ніж вісім людей. Автономність означає, що кожна команда сама визначає, як побудувати процес, які інструменти для цього використовувати, скільки мають тривати спринти.

«Make podcast great for the first time», — жартують у команді Роксолани. Вони працюють над розвитком подкастів. Це відносно новий продукт Spotify, і саме подкасти є стратегічним фокусом компанії на 2019 рік. У їхній команді 8 людей: продакт-менеджер, розробники під iOS, під Android, QA, Agile Coach. Останній стежить за наявними процесами, інколи фасилітує мітинги, інколи допомагає придумати чи вдосконалити процес. Роботу побудували в такий спосіб: щоквартально вони планують завдання й задачі, які слід вирішити, а щотижня визначають поточний фокус.

У Spotify проводять багато мітингів. Частина з них стосується розвитку продукту: продакт-менеджер пояснює, яку задачу потрібно розв’язати й чому, а команда визначає найкращий спосіб для її реалізації. Інші наради — це співпраця з іншими командами, що є однією з найважливіших речей у компанії. Дуже часто інтереси чи плани однієї команди перетинаються із завданнями інших, тому потрібно знайти спільне рішення й підхід, який задовольнить усіх.

Співпраця команд у Spotify. Джерело: Spotify Engineering Culture — Part 1

Невеликий розмір команди вможливлює кожному висловити свої зауваження чи коментарі з приводу тієї чи тієї фічі. Для шведів важливо, щоб до голосів секретаря й генерального директора дослухалися однаково. У Spotify працюють люди із 70 країн, сама Роксолана безпосередньо співпрацює з людьми з Філіппін, Німеччини, Британії, Мексики, і всі мають право голосу. Це створює унікальний досвід. Вони разом обговорюють розвиток продукту й те, що в підсумку отримає користувач. Для планування спринту використовують фізичну дошку й кольорові наліпки, для решти є JIRA та багато документів. Команди розміщуються в оупенспейсі, проте мають власні зони відпочинку й місця для обговорень, а практично кожна стіна в офісі — дошка.

У компанії гнучкий графік, проте команди щодня проводять стендапи, на яких повинні бути присутні всі учасники. Можна працювати віддалено, але під «віддалено» мається на увазі 1–3 дні. Якщо є потреба працювати не з офісу місяць чи більше, це треба обговорити з менеджером і командою. Роксолана вважає, що набагато зручніше працювати з офісу, бо так питання вирішуються швидше, і ти завжди в курсі всього, що відбувається.

Стандартно потрібно відпрацювати 40 год/тиждень, проте тут роботу побудовано на довірі. Немає clock-in i clock-out. Оскільки кожного члена команди активно залучено до процесу планування й розвитку, то він відчуває відповідальність за роботу, яку виконує. Роксолана здивована: «Ніхто не стежить, коли ти працюєш. У принципі, напевно, можна й не працювати. Але я не знаю нікого, хто хотів би нічого не робити :) Бо людям подобається те, чим вони займаються».

Оупенспейс у Spotify. Фото: Business Insider Nordic

Тож до уваги менеджерів: окрім бонусів, як-от фрукти, абонементи до спортклубу чи заняття з іноземних мов, дайте працівникам більше впливу на те, чим вони займаються, і побачите, як зростуть мотивація, якість та швидкість їхньої роботи.

Safe place to fail і кар’єрне зростання

«Ми хочемо робити помилки швидше, ніж будь-хто інший», — Даніель Ек, засновник Spotify. У процесі розробляння уникнути помилок неможливо. Кожна невдача — це можливість навчитися й перевірити свої знання. Тут за помилки не сварять, ба більше, навіть заохочують пробувати й помилятися. Саме тому про Spotify говорять, що це safe place to fail.

Роксолані пощастило потрапити до команди людей із 7-10-річним досвідом. У них є чому навчитися. Дівчина каже, що тут прийнятно чогось не знати й ставити багато запитань. Spotify — середовище, яке готове допомогти й підказати та зацікавлене у твоєму розвиткові. Два культурні інтерв’ю проводять для того, аби одразу відібрати правильних кандидатів, які дотримуватимуться принципів компанії. Spotify має рекомендації, як повинен поводитися працівник, який хоче сходити кар’єрною драбиною. Розвиток технічних навичок — це лише 20% на шляху до нового рівня. Переважно все залежить від поведінки. Тут головне — бути проактивним, брати ініціативу на себе, комунікувати з іншими й думати про те, як твоя робота вплине на бізнес.

У межах команди є Engineering Manager, який відповідає за людські ресурси й кар’єрне зростання працівників. Проте в Spotify існує правило «Drive your own development». Компанія створює багато воркшопів, можливостей для навчання й розвитку. Завданням програміста є їх використовувати, бо тут ніхто нікого не змушує. Інженер повинен бути проактивним. Нові знання, навички, підвищення — індивідуальна відповідальність кожного.

Тим паче Spotify заохочує інновації від працівників. 10% робочого часу (2 дні на місяць) працівники можуть використовувати, як хочуть: для навчання, власних проектів чи hack-проектів компанії. Spotify проводить Hack Days і Hack Weeks — досить популярну практику в продуктових компаніях, яка дає можливість утілити в життя всі найбожевільніші ідеї. Саме ті ідеї, на які немає часу через нагальні робочі задачі. Це може бути що завгодно: новий інструмент, який хотілося дослідити, створення нової фічі для продукту, покращення процесу, амбітна маркетингова компанія чи будь-що інше, що допоможе покращити Spotify. Так, наприклад, Discover Weekly — плейлист, який почався з рядка коду саме на одній з таких подій.

Життя в Швеції Spotify

Роксолана каже, що інколи здається, наче вона живе не у Швеції, а в Spotify, бо в офісі є все потрібне. HQ у Стокгольмі — це золота восьмиповерхова будівля в центрі міста. Усі офіси проектують у такий спосіб, аби люди могли розвиватися, насолоджуватися та творити.

Тут і справді є все, бо компанія планує навіть дозвілля своїх працівників. Кожен охочий може вибрати собі курси до душі. Наприклад, можна безплатно вчитися грати на гітарі, робити красиві фото чи міксувати музику. Spotify може похвалитися власною репетиційною та студією звукозапису Spotify Studios, які доступні для співробітників (такі самі студії є в офісах у Нью-Йорку, Лос-Анджелесі, Лондоні, Нешвілі).

Spotify Studios у Стокгольмі. Фото: Business Insider Nordic

Роксолана вибрала для себе заняття з йоги й ще дуже хоче вивчити шведську. Стокгольм, як і кожна інша столиця, — інтернаціональне місто. Тут без проблем перейдуть на англійську в магазині, аптеці чи лікарні. На роботі чи на зовнішніх технічних подіях робочою мовою є англійська. Проте, аби комфортно почуватися в компанії шведів і відвідувати інші заходи, які не стосуються ІТ, треба знати шведську.

Поїсти теж можна, не виходячи з офісу. Салати, сендвічі й фрукти для працівників безплатні. Коли приходять «щасливі години», на верхньому поверсі, у барі з краєвидом на місто, можна випити коктейлі :)

Серед переваг роботи в Spotify: до соцпакета входить страхування, є можливість купити акції компанії та стати співвласником. Для працівників діє Stock Option Program, проте купувати чи ні — вибір кожного. А ще кожен, хто працює в Spotify, раз на рік може вибрати собі одну конференцію, а компанія оплатить квиток, проживання й харчування. Кажуть, що в Україні багато вихідних. Так от у шведському офісі Spotify пропонують 30 оплачуваних днів відпустки, лікарняні та, окрім того, можливі бізнес-поїздки.

Ціна за комфорт

Вартість життя в Стокгольмі вища за середньоєвропейську. Податки в середньому становлять 30% від зарплати (податок залежить від рівня доходу). Тому заощадити багато грошей, живучи в Стокгольмі, навряд чи вийде. Проте Роксолана переконана, що це — ціна комфорту, який того вартує. Дівчина їхала за досвідом, адже досвід у компаніях рівня Spotify — безцінний.

Перше, чим закохує в себе Стокгольм, це чистота. Вулиці, прибудинкові території та парки — усюди прибрано й немає сміття.

Шведську столицю можна обійти пішки, об’їхати автомобілем чи велосипедом, бо маршрути складено для всіх. Тут велосипедисти є такими самими учасниками дорожнього руху, як пішоходи чи автомобілісти. Для перших усюди є велодоріжки й окремі світлофори. Якщо немає власного велосипеда, не проблема: є безліч сервісів оренди, і навіть у найменшому з них, десь на набережній, можна розрахуватися платіжною карткою. Це, до речі, ще одна перевага для прихильників cashless economy: у магазинах, кіосках, таксі, метро чи туалетах не вимагатимуть готівку. І хоч Стокгольм — найбільше місто Швеції, його населення становить трохи менше ніж мільйон. Тут, навіть у центральній частині, не буде таких величезних натовпів людей, як, наприклад, у Римі чи Парижі.

Оскільки місто збудували на 14 островах, воно на третину складається з води, а ще на ⅓ — із зелених насаджень. У центрі дуже багато парків і скверів, а вже за 15 хвилин їзди можна насолоджуватися прогулянкою тихим лісом.

І ще про воду: тут, як і в інших північних країнах, її можна пити з-під крана. Шведи, зокрема орендодавці, дбають про умови, у яких живуть. Вимога «без радянських надбань» тут неактуальна, бо всі квартири сучасні. Асоціації, які займаються утриманням будинків, стежать, щоб регулярно вивозили сміття, поряд з помешканням були пральня, ремонт та інші сервіси, які постійно працюють. У довгострокову оренду квартири здають без меблів, тому можна облаштувати житло й створити ту атмосферу, яку хочеш.

Люди тут привітні й гостинні, готові допомогти, проте запрошувати до своєї компанії шведи не поспішають, особливо іноземців. Роксолана у Швеції лише 6 місяців, тому наразі всі її друзі тут — це співробітники. Окрім усього іншого, Стокгольм — одна з найбезпечніших столиць Європи. Тут низький рівень як дрібних крадіжок, так і тяжких злочинів. На вулицях практично не зустріти безхатьків, оскільки у Швеції діє закон, згідно з яким муніципалітети зобов’язані надавати будинок будь-якому громадянинові, який не має помешкання.

Найближчі 2-3 роки Роксолана планує працювати в Spotify, бо ця компанія дає поле для зростання й розвитку. Завдяки досвідченій команді професіоналів дівчина щодня набирається нових знань, а масштаб компанії показує, що є куди рости й чого прагнути. В Україні є багато можливостей і пропозицій роботи для програмістів, але якщо хочеться спробувати себе в продуктовій компанії міжнародного рівня, то Spotify та Швеція — гідні варіанти.

Похожие статьи:
Всем привет! Меня зовут Ярослав Безрукавый, я ‒ Ruby/JavaScript разработчик в RubyGarage. В прошлый раз я делился с вами туториалом по настройке...
У 2019 році BlaBlaCar купила стартап Busfor — сервіс з пошуку та купівлі автобусних квитків в Україні та інших країнах Центральної...
Кілька років тому видавець Square Enix уклав угоду з Marvel на створення ігор за мотивами коміксів. Першою ластівкою став торішній...
[Про автора: Альона Черненко-Диба — QA Manager у Astound Commerce з 11-річним досвідом в ІТ — від джуніор тестувальника...
GeeksLab приглашает всех 5 декабря в Одессу на конференцию посвященную качеству программного обеспечения...
Яндекс.Метрика